Skogsavverkning boven bakom översvämningarna?

Det är översvämning i Småland efter 111 mm regn under senaste dygnet. Man skyller på klimatförändringen.

Jag ifrågasätter att det med nödvändighet MÅSTE vara klimatförändringar som orsakar översvämning efter regn. Jag ser avverkning av skogar som en stor bov. Skog har nämligen en stor förmåga att binda upp vatten när det regnat. Trädkronorna och rotsystemen suger i sig vatten vid regn. Om man avverkat får man en avrinning av regnvatten som inte stoppas upp. I stora delar av UK och Kina var det tidigare skog. Nu är den avverkad och regnvatten rinner obehindrat i enorma mängder i vattendragens avrinningsområden. UK och Kina drabbas av översvämningar.

Hur ser det ut i Småland längs Silverån? Sist jag var där var det STORA kalhyggen överallt. Att klimatet ändras säger jag inte emot, det är orsaken till översvämningar jag vill att man ska diskutera djupare.

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Skogsavverkning boven bakom översvämningarna?

  1. Göran Rönning skriver:

    Mycket intressant, det du skriver. Kolla även vidare från SGI Statens geotekniska institut om vad som hände i Sysslebäck 8 maj 1997. citat” även de omfattande kalhyggena bidrog i stor utsträckning till att ytterligare öka avrinningshastigheten mot daldången”. Se även vidare rapporten ” En jämförande studie av grunt grundvatten i skog och hygge” av Per Jonsson, Göteborgs Universitet B146 1998. Sid 11 citat” Grundvattenbildning i skog och kalhygge, Med hjälp av ovan redovisade exempel på interception och transpiration kan man sluta sig till att mer vatten finns tillgängligt i mark på ett kalhygge än i en skog efter ett regntillfälle då växttäcket transpirerar”.

    • KatrinBiolog skriver:

      Göran. Tack för referenserna! Jag forskar inte om något som har med hydrologi att göra men har det som ett sidointresse. Jag ska läsa dina referenser vid tillfälle. Frågan är; hur får man ”ansvariga politiker och planerare” att lära sig basala begrepp om skogens betydelse för vattenflöden?
      Du verkar insatt. Kan inte du skriva mer i frågan?

  2. KatrinBiolog skriver:

    Hm… Jag ser ditt namn på denna sida.
    http://protecttheforest.se/sv/kontakt/14-skydda-skogen/8-goeran-roenning

    Fantastiskt! Jag blir genast medlem!!!
    Klart!
    Ser fram emot att läsa mer ifrån föreningens verksamhet.

Kommentera

