Tolerans, nyfikenhet och religionsfrihet. Totalt ute?

Om en Sikh säger att han måste ha ett armband av järn, en turban, långt hår, en kniv av järn närmast kroppen och något mer som jag inte kommer ihåg, jo, underbyxor som når knäna, jag då måste han få ha det utan att vi ”icke-sikher” säger ifrån. Om en kristen bara MÅSTE få läsa bibeln varje dag så måste hon få det. Om en jude inte kan äta annan mat än sådan som tillagats i ett kök där matvaror av olika slag inte beblandats utan hållits och tillagats i helt olika rum (kosher mat) eller Om en muslim förbjuder avbildningar av Muhammed…

Det finns en oändlig uppsjö av religioner med mer eller mindre knepiga ”regler” för att man ska anses tillhöra den religionen. Bara för någon generation sen måste alla ärbara kvinnor i Sverige alltid ha huvudet täckt. Och ve den som uppträdde ”lösaktigt” och visade håret. Många timmar i stocken och utstå de kära grannarnas spott och spe var straffet…

Varför ska jag ifrågasätta det? Jag kan undra, förvånas, häpna, känna nyfikenhet om varför seder har blivit till mm men jag behöver inte bryta rakt av mot en viss religions tabun och regler.

Självklart ska inte en religions regler kunna användas som försvar om man brutit emot Sveriges lagar!

Men det är lika självklart att jag som inte tillhör en viss religion alls, respekterar allas religionsvarianter. Och definitivt inte gör något som visar ”förakt” mot en viss religion. Jag diskuterade länge hur vi skulle lösa matfrågan när en konferens jag anordnade skulle besökas av en strikt ortodox jude som skrivit till mig innan och specificerat ”kosher” som kost, andra skrev ”vegan”, ”vegetarian” ”utan fisk och nötter” mm i alla möjliga varianter. Restaurangerna där vi skulle äta våra konferensluncher och middagar löste alla på smidiga sätt och vis, men inte koshermaten. Jag undersökte restauranger som lagade kosher mat (inga problem att hitta en i Stockholm), hur maten skulle kunna forslas ifrån Stockholm till Uppsala, (inga problem) MEN hur skulle vi kunna värma maten i ett utrymme där det GARANTERAT inte funnits mat av vissa sorter? Det gick inte och mannen åt glatt äpplen hela veckan och sa att det brukade han få göra…
Men om jag tvingat på honom mat? Om jag ljugit om uppvärmningen? Om jag öppet hånat hans udda kultur? Jag anser att vi ska respektera att vi är olika, att mängder av varianter på mänskligt beteende finns. Den ena inte mer fel eller rätt än den andra.

Det råder tack och lov religionsfrihet i vårt land, och alla religioner som finns i Sverige ska kunna utövas i lugn, harmoni och frihet.

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar